A.D.D.

 

Het meest typerende verschil tussen mensen met ADHD en ADD is het hyperactieve gedrag. Mensen met ADD komen in tegenstelling tot ADHD’ers rustig en dromerig over. Hun hoofd zit echter wel vol met gedachten. Mensen met ADD hebben moeite zich te concentreren door een gebrek aan dopamine in de hersenen. Ze zijn overgevoelig voor uitwendige prikkels en trekken zich regelmatig terug om opgedane ervaringen te verwerken. Bovenstaande ADD symptomen en ADD kenmerken komen vrijwel altijd voor bij mensen met ADD.

Hyperfocus

Kenmerkend is ook de zogenaamde hyperfocus. Als een ADD ´ er zich geïnspireerd voelt of enorm door iets geïnteresseerd raakt dan komt de dopamine toevoer op gang. Dan kunnen zij zich juist heel goed concentreren en hebben dan moeite het onderwerp los te laten. Zij zijn op zo’n moment wel (tijdelijk) ‘hyper’. Ze krijgen dan in korte tijd meer voor elkaar dan 'normale mensen'.

ADD kenmerken

ADD bestaat uit een verzameling specifieke symptomen waarvan de oorzaak vaak erfelijk bepaald is. In ongeveer 75% van de gevallen is ADD gerelateerd aan erfelijke belasting, en is de kans aanwezig dat één van de ouders zelf ook ADD heeft.

ADD is geen karaktertrek of opvoedingsfout. Het wordt door wetenschappers als een neurobiologische stoornis beschouwd: er zijn steeds sterkere aanwijzingen dat genetisch-biologische factoren een sleutelrol spelen.

Een ADD ‘er heeft enerzijds een rustig en geordend leven nodig om alles te kunnen overzien. Echter, een te saai en geregeld leven zorgt ervoor dat hij/ zij ‘wegzakt’. De prikkels zijn nodig om motivatie te blijven voelen en moeheid te voorkomen. Een ADD’ er is voortdurend op zoek naar de juiste balans.

Andere kenmerken van ADD

-          snel afgeleid zijn

-          vermijden van drukke situaties (grote groepen mensen, feestjes, drukke kantoorruimtes)

-          meer behoefte aan slaap

-          heel precies zijn in het denken wat soms kan leiden tot dwangmatig gedrag

-          moeite met het laten zien van gevoelens

-          onzekerheid

-          slecht overzicht in de tijd en moeite met het stellen van prioriteiten (plannen, organiseren)

-          een slecht korte termijn geheugen; vergeetachtig en chaotisch

-          moeite met snel en adequaat reageren op onverwachte gebeurtenissen door vertraagde informatieverwerking. Dit moet niet verward worden met autisme omdat ADD'ers in tegenstelling tot mensen met autisme vaak prima verbanden kunnen leggen.

Kenmerkend kan zijn het hebben van meerdere intense stemmingsschommelingen op een dag. Vergeetachtigheid, slaapproblemen, een ander tijdsbesef en ongeorganiseerdheid, maar ook moeite hebben met het onderhouden van sociale contacten horen er vaak bij. Ook kunnen mensen met ADD vaak overgevoelig zijn voor geluids- en beeldimpulsen. Mensen met ADD hebben vaak een voortdurende gedachtestroom waardoor ze dromerig of ongeïnteresseerd kunnen overkomen op andere mensen. Daardoor is het moeilijk om te concentreren op de voor dat moment relevante zaken. Het ‘filter' dat relevante van irrelevante zaken scheidt, lijkt dan minder goed te werken.

 

Mensen met ADD kunnen in een grotere groep mensen moeite hebben om het gesprek te volgen. Ze kunnen zich dan moeilijk concentreren op één gesprek omdat ze ongewild blijven luisteren naar alle gesprekken die gaande zijn. Mensen met ADD beschrijven dit probleem soms als ‘het luisteren naar een gesprek op de radio, terwijl de uitzending gepaard gaat met heel veel ruis'.

 Soms bezitten mensen met ADD bijzondere vaardigheden met betrekking tot probleemoplossend denken, inlevingsvermogen, het snel kunnen combineren van informatie en indrukken, creativiteit en ruimtelijk inzicht. Sommige mensen met ADD kunnen in bepaalde situaties hyperfocussen; ze zijn dan extreem geconcentreerd en zich niet bewust van wat er om zich heen gebeurt.

Wat kan jij doen als ADD’er?

1.       Zorg voor structuur, regelmaat en ritme

Structuur, regelmaat en ritme zijn voor iedereen prettig, maar zeker voor mensen met ADD. Door wat meer structuur, regelmaat en ritme in je leven te brengen, heb je minder last van de rusteloosheid die bij ADD komt kijken. Sta bijvoorbeeld iedere dag rond dezelfde tijd op, ga iedere dag rond dezelfde tijd naar bed en eet rond dezelfde tijdstippen. Dit is al een goed begin om meer structuur en regelmaat in je leven te krijgen.

2.       Ontspan voor je gaat slapen

Veel mensen met ADD hebben moeite met in slaap komen. Lukt het bij jou ook niet snel om de slaap te vatten? Ontspan je dan voor het slapengaan. Maak bijvoorbeeld een korte wandeling, neem een douche of lees een boek. Als je ontspannen bent, nemen je gedachten minder snel de boel over en kom je sneller in slaap.

3.       Maak to-do-lijstjes

Door to-do-lijstjes te maken, zie je duidelijk op papier wat je nog moet doen. Alle informatie die je op papier zet, verdwijnt uit je hoofd. Dit betekent dat je hoofd een stuk rustiger wordt en je je hersenen voor andere dingen kunt gebruiken. Zoals het afvinken van de taken die op je to-do-lijstje staan!

4.       Breng zelf je aandacht terug

Ben je ergens mee bezig en merk je dat je afgeleid raakt? Breng dan zelf de aandacht terug. De gemakkelijkste manier om dit te doen, is gewoon door tegen jezelf te praten. Dit mag in je hoofd, maar je kunt het in bepaalde situaties ook best hardop doen. Misschien een beetje vreemd als je op je werk zit, maar je kunt thuis best hardop tegen jezelf zeggen dat je je nu toch echt weer moet focussen.

5.       Beweeg voldoende

Tijdens het sporten kun je je gedachten goed verzetten. Dit betekent dat je je hoofd lekker leeg kunt maken. Beweeg daarom voldoende, het liefst om de dag

 

Leven met ADD kan wel degelijk positief zijn.

1. Medeleven

Je hebt een goed ontwikkeld empathisch vermogen en maakt makkelijk verbinding. Je kunt vanuit verschillende perspectieven naar een situatie kijken.

2. Creativiteit

3. Drive

4. Probleemoplossend

Jouw ADD brein staat snel in de oplossingsgerichte stand. Misschien noodgedwongen ontwikkeld. Maar daardoor zie jij altijd mogelijkheden en blijf je niet lang hangen in het probleem.

5. Hyperfocus

Hyperfocus werkt! Door je enthousiasme ontstaat er een enorme drive die maakt dat je je door niets laat tegenhouden. Zo lukt het prima opdrachten of projecten met goed resultaat af te ronden

6. Veerkracht

7. Intuïtie

ADD’ers hebben een scherpe intuïtie. Ze hebben een hoog niveau van waarneming en/of een groot inzicht in de medemens.

8. Vindingrijk

ADD’ers zijn ideeën generators, brainstormers

Leven met een ADD-partner

In goed overleg duidelijke afspraken gemaakt? Laat de eindverantwoording dan ook bij de ander. Loopt het fout? Laat degene die verantwoordelijk is het oplossen.

Word niet boos op je partner maar geef wel aan wat het met jou doet, blijf praten.

Zorg goed voor jezelf door niet meer hooi op je vork te nemen dan je aan kan. Denk samen creatief in oplossingen. Schoonmaakster, oppas, huiswerkbegeleiding, reminders in telefoon, goed schema/overzicht op zichtbare plek.

Praat met elkaar zodat je weet hoe de ander zich voelt en welke thema’s er in gedachten aanwezig zijn. Ook als de ander in zijn of haar ‘cocon’ zit. (wandelen helpt)

Bedenk regelmatig wat je leuk vind aan de ander en stof de negativiteit van je relatie. Doe dingen die je allebei leuk vindt of bedenk nieuwe activiteiten die nu beter bij jullie leven passen. Misschien is het tijd voor iets nieuws?

 

Contact

Paul Gheskiere Peter Benoitlaan 13
8530 Harelbeke



056 71 53 16
0496 21 76 01
Je kan ook je afspraak online boeken 24u/24 u of met een app op je smartphone (zie pagina contact voor de nodige links)


MONDMASKER VERPLICHT


paul.gheskiere@psycholoog.be