HSP - hoogsensitiviteit  - Tips voor HSP

1.      Zorg voor rust, orde en regelmaat

Rust, orde en regelmaat zijn de belangrijkste pijlers voor een HSP. Ze zorgen er namelijk voor dat je niet wordt overmand door je hoogsensitiviteit. Mensen, emoties, lawaai en veeleisend werk, kunnen je binnen relatief korte tijd lichamelijk en emotioneel uitputten. Het is daarom uiterst belangrijk om je regelmatig terug te trekken en alleen te zijn. Zorg er voor dat je genoeg slaap krijgt. Een gebrek aan slaap zal betekenen dat je moe en geïrriteerd bent, en gevoelig bent aan een slecht humeur en opvliegendheid. Genoeg slaap hebben zal je in staat stellen om te gaan met de druk in je dagdagelijkse leven. Zorg voor een regelmatig uur bij het slapengaan en verzeker jezelf een slaap tussen 7 en 9 uren. Je zorgt er best voor dat je kamer koel, proper en vrij van elektronische apparaten is : omdat je extreem gevoelig bent aan het licht van een alarmklok of de energie van je mobiele telefoon of andere apparaten.
Ook slaap(kwaliteit) en pauzes zijn extra belangrijk voor een HSP. Dankzij voldoende rust, orde en regelmaat kun je je accu opladen en alle opgedane indrukken en invloeden verwerken. Een vast dagritme zorgt voor veel rust. Met name de start van de dag bepaalt hoe de rest van de dag er voor jou uitziet. Een goed begin is het halve werk. Neem de tijd voor dingen zodat je rustig aan de slag kunt en de overgang kunt maken. Probeer een kwartuurtje eerder op te staan zodat je even wat kunt lezen of oefeningen kunt doen om beter in je energie te komen. Begin de dag goed geaard. Geaard zijn geeft kracht, extra energie. Begin de dag gecenterd. Verbonden met het middelpunt van je lijf (net onder de navel), daar zit ook je chi en zo ben je dus goed verbonden met je levensenergie.Begin de dag bijvoorbeeld met een kleine oefening buikademhaling. Zet een half uur voordat je naar bed gaatje TV uit en lees een boek, schrijf in een dagboek, luister naar ontspannende muziek, zorg dat je helemaal rustig bent voordat je gaat slapen. Leer je te ontspannen met relaxatieoefeningen. Zorg ook voor een rustige omgeving. Een rustige omgeving vermindert de hoeveelheid prikkels en de intensiteit ervan. Passende achtergrondmuziek, bloemen en planten, schilderijen, enz. Gebruik een koptelefoon of oordoppen om prikkels te verminderen. Drink af en toe een kopje groene thee, drink minder koffie. Vergeet niet regelmatig te lachen.

 

2.      Plan recuperatietijd en zonder je af.

Als jij een HSP bent, dan is het heel belangrijk dat je een veilige plek hebt waar je kunt recupereren van een zware dag of ervaring. Als je alleen woont kan dit je hele huis zijn, maar indien dit niet het geval is overleg je misschien best met je huisgeno(o)t(en) voor een ruimte voor jezelf die je kan gebruiken om je terug te trekken als het eventjes te veel wordt. Het houdt steek indien je plekje een leefruimte is, met een zitbank of een slaapkamer. Indien dat niet mogelijk is, sluit jezelf op in de badkamer en neem een warm bad met essentiële oliën, leg wat kaarsen aan en laat wat relaxerende muziek afspelen. Als een HSP zal je veel rust nodig hebben om te herstellen van zintuigelijke stress, dus een bad is fantastisch, net als een boek lezen, een film bekijken waarvan je weet dat je ervan zal genieten. Tijd die je doorbrengt in de natuur is altijd de moeite voor een HSP, dus ga naar buiten en neem de tijd voor een bezinnende wandeling.
Plan recuperatietijd : Als je weet dat je het heel druk gaat hebben voor een of andere reden, misschien op het werk, op een conferentie of een weekendje weg met de familie, plaats dan wat recuperatietijd in je planning. Deze tijd zal je kunnen gebruiken om op jezelf je batterijen terug op te laden, nadat je die opgebruikt had!
Gebruik gedimde lichten . Lichtprikkels zijn een stap te ver voor vele HSP’s. Probeer plaatsen te vermijden zoals supermarkten, parkings en winkels die felle lichten gebruiken. Verzeker jezelf ervan dat je veilige plekje verlicht wordt door dimlichten want dit zal de over stimulatie van je zintuigen beperken
 

3.      Wees aandachtig en verbonden

Elke hoogsensitieve persoon is anders. Daarom is het belangrijk te onderzoeken waardoor jij geprikkeld wordt. Op het moment dat je bewust bent waar jij overprikkeld van wordt, kan je deze prikkels verminderen of helemaal vermijden. Luister naar je lichaam, dat werkt helend. Je lichaam vertelt je heel veel over jezelf en weet vaak al eerder iets dan je jezelf bewust bent. Als je spieren zich spannen dan weet je dat de geest zich benauwd voelt. Omgekeerd werkt het ook: als je even ontspant en diep adem haalt, dan kan de geest zich ontspannen.
Zorg voor een goede conditie. Als je niet houdt van sport, zoek dan een manier van bewegen die je wel fijn vindt. Ook hier kun je door de dag heen vaak meer dan je denkt. De trap in plaats van de lift, wandelend of op de fiets boodschappen doen. Je kinderen lopend naar school brengen. Als je conditie goed is, kun je een slechte nacht of extra stress veel beter opvangen.
Je lichaam is immers sterk verbonden met je geest. Als je goed naar je lichaam luistert, zal je dan ook veel te weten komen over je mentale en emotionele grenzen. Aandacht geven aan jezelf en je omgeving maakt je bewust. Leer wat gebeurtenissen met jezelf doen. Stop de gevoelens die hierbij horen niet weg, maar geef ze de aandacht die ze verdienen. Let hierbij niet alleen op je gevoel, maar ook op je lichaam. Welke signalen krijg je van je lichaam? Wat wil jouw lichaam je vertellen? Neem deze signalen serieus, zeker als het spanning of vermoeidheid betreft, zodat je overprikkeling kan voorkomen. Breng jezelf in balans.
Wat geeft je energie en wat kost energie? Verdeel een A4’tje in tweeën en schrijf links op wat je energie geeft en rechts wat energie kost. Op deze manier krijg je een beeld waar je op leegloopt en waar je aan oplaadt. Zorg tegelijk voor een goede verbinding met je omgeving en de natuur. Zeker als je in een lastige periode zit, kijk eens om je heen en geniet van het leven om je heen. Het geeft je weer lucht en energie.
Zorg dat je goed geaard bent. Als het je lukt om tijdens de activiteit je lichaam te blijven voelen dan kun je veel meer aan.

4.      Laat jezelf horen

Niet iedereen is zich altijd bewust van de prikkels in hun omgeving of van de prikkels die ze zelf uitzenden. Ze hebben ook niet altijd een idee wat die prikkels doen met jou. Het is ontzettend belangrijk om op die momenten er wat van te zeggen. Maar doe dat wel op een zachte manier. Wees altijd eerlijk en oprecht naar de ander toe. Liever direct antwoorden met “nee” dan er om heen draaien, omdat je de ander niet wilt teleurstellen. De teleurstelling zal alleen maar groter worden, naarmate je je antwoord uitstelt. Of heb je er zelf alleen maar last van, doordat je iets doet wat je niet wilt. Weet waar je grenzen liggen en geef ze ook duidelijk aan.
 

5.      Blijf jezelf.

Verschillen tussen mensen maken de wereld interessant. Continu proberen te voldoen aan andermans verwachtingen (of aan dat wat je dénkt dat anderen van je verwachten) maakt je niet tot een leuker mens. Integendeel: je wordt moe en verkrampt en hebt uiteindelijk geen energie meer voor datgene waar je wél goed in bent.
 

6.       Vermijd te veel prikkels.

Even de ogen sluiten, pauzeren of een stukje wandelen helpt als het je allemaal te veel wordt. Zorg voor een ontspannen houding en beweeg regelmatig. Relaxatie en voldoende rust zijn onontbeerlijk voor vrijwel alle hooggevoelige personen, evenals het luisteren naar rustige muziek, zegt Aron. Kies voor een film in plaats van een avondje zappen. Ook een GSM, WiFi, smaakversterkers en de wekkerradio prikkelen het zenuwstelsel Indrukken zijn alle dingen die we dagelijks meemaken.
Indrukken worden beleefd door te horen, te zien, te voelen, te proeven en te ruiken Als je hoogsensitief bent, moet je jezelf dus niet te vaak of langdurig blootstellen aan indrukken en prikkels. Volgepropte agenda’s en druk bezochte plekken kun je dan ook maar beter vermijden. Zodoende wordt je minder makkelijk overdonderd door externe prikkels en andermans emoties.
Doe niet te veel dingen tegelijk. Hou het dagelijkse leven simpel. Soms zal je wel nieuwe dingen moeten of willen uitproberen. Probeer dan zoveel mogelijk omgevingsfactoren bekend te houden en ga niet meer dan één nieuwe situatie per keer aan.
Richt vooraf even je aandacht op wat je gaat doen. Dat maakt dat je bewust wordt van wat je gaat doen.
Maak je doel duidelijk en focus je op je doel. Daarmee richt je jouw energie en geef je die energie niet weg. Want dat zorgt juist voor de vermoeidheid. Voeg iets positiefs toe aan de activiteit of zoek naar iets positiefs. Dat haalt immers de lading af van al die dingen die wij op voorhand al lastig vinden om te doen
 

7.      Kies de juiste baan.

Uit onderzoek van Aron blijkt dat HSP'ers meer moeite hebben met nachtdiensten, onregelmatige werktijden en lange werkdagen. Probeer duidelijke afspraken te maken met je werkgever over een rustige werkplek en aangepaste werktijden. Bewaak je prikkelingsniveau, dat voorkomt een burn-out.
Hierna enkele tips om met je hooggevoeligheid om te gaan op de werkvloer
Heeft je baas minder oog voor je noden dan kan je bekijken op welke manieren je aan zelfontwikkeling kan doen om sterker in je schoenen te staan. Jezelf verlossen van je hooggevoeligheid kan niet. Het is een temperament, je wordt ermee geboren. Er goed mee leren omgaan, kan wel. Deze tips helpen je hierbij alvast op weg:
• Het is belangrijk om je grenzen te leren afbakenen en je ervan bewust te zijn wat je wilt.
• Houd je aan de feiten. Veel hooggevoelige mensen hebben zo veel inlevingsvermogen dat ze bijna gaan denken in iemand anders zijn plaats en dingen gaan invullen. Toets je ideeën die je over een situatie of persoon hebt dus af.
• Zorg verder voor een goede werk-privébalans zodat er een mooi evenwicht is tussen prikkels en rust.
• Kies geen werk onder je niveau of een baan waarbij je je talenten niet kan inzetten. Hooggevoelige mensen neigen naar jobs waar ze een maatschappelijk belang kunnen dienen. Is dat er niet dan kunnen ze snel last krijgen van stress.
• Leer om minder perfectionistisch te zijn, vaker nee te zeggen en je eigen grenzen aan te voelen.
• Maak jezelf zichtbaarder op de werkvloer, wees assertiever en laat je positief uit over de dingen die je hebt gerealiseerd.
 

8.      Bespreek je gevoeligheid met je partner.

Hooggevoelige personen worden volgens Aron snel verliefd, maar lopen het risico zich in de ander te verliezen. Daar moeten ze dus voor waken. Veel HSP'ers hebben bovendien een grotere behoefte aan afzondering, waardoor hun partners zich afgewezen kunnen voelen. Duidelijk uitleggen waarom je even alleen wilt zijn kan al veel misverstanden voorkomen. Ga conflicten niet koste wat kost uit de weg uit angst voor overprikkeling. En wees geduldig met de ander: voorkom dat je te snel en geprikkeld reageert.
 

9.      Verwerk je emoties

Hooggevoelige personen pikken andermans emoties doorgaans moeiteloos – en vaak onbewust – op. Als je hoogsensitief bent, kan het dus lastig zijn om jouw emoties te onderscheiden van andermans emoties. Als je je niet voldoende afschermt voor de mensen om je heen, kunnen de gevoelens van een ander zelfs als de jouwe aanvoelen. Het is daarom van cruciaal belang om interne en externe emoties uit elkaar te houden. Als je je zonder aanwijsbare reden verdrietig, moedeloos of boos bent, probeer dan te achterhalen of de emoties die je voelt ook echt de jouwe zijn. En houd in gedachten dat je nimmer verantwoordelijk bent voor andermans gevoelens of problemen. Je kunt ook emoties met lading en ‘oude’ onverwerkte emoties verwerken, door een vorm te vinden die bij jou past. Je kunt zoal je emoties van je ‘af’ te tekenen, zeg voordat je begint te tekenen tegen jezelf ‘ik teken mijn emotie (bijvoorbeeld angst) eruit’. Of door ze van je ‘af’ schrijven, door voordat je begint te schrijven tegen jezelf zegt ‘ik schrijf mijn emotie (bijvoorbeeld verdriet) van mij af’.
 

10.  Waardeer je kwaliteiten en accepteer je beperkingen

Hoogsensitiviteit wordt nogal eens als last gezien. Je voelt je minder of “anders” omdat je blijkbaar meer last hebt van storende factoren dan anderen. In de plaats daarvan is het goed je bewust te zijn van je kwaliteiten en die centraal te zetten. Zo zijn de meeste hsp’s creatief, intuïtief, empatisch en nog veel meer. Leer je kwaliteiten waarderen en accepteer je beperkingen. Het erkennen van je hoge sensitiviteit is een belangrijke stap naar het omgaan ermee. Pas als je weet dat je het hebt kun je het in goede banen leiden. Als je door je hooggevoeligheid wordt beperkt, dan is het van cruciaal belang om je beperkingen als zodanig te herkennen, te erkennen en als een deel van jezelf te accepteren. Het negeren van je beperkingen lijdt doorgaans namelijk tot verergering van je klachten. Door open te staan voor je hoogsensitiviteit, zul je bovendien bekender worden met je grenzen.
 

11.  Stel duidelijke grenzen

Hoogsensitieve personen zijn vaak geneigd tot helpen, toegeven, toestaan en opofferen. Voor een hoogsensitief persoon is het echter extra belangrijk om grenzen te stellen. Omdat indrukken en prikkels zo intens en frequent worden ervaren, wordt dit al snel te veel. Het is dan ook belangrijk om duidelijke grenzen te stellen… Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de mensen in je omgeving. Bovendien is het belangrijk om je grenzen nadrukkelijk aan te geven en ze niet te (laten) overschrijden. Heb respect voor je natuur en kies voor jezelf. Het is een valkuil om te denken dat je normaal moet zijn en dus over je eigen grenzen moet gaan om de ander tegemoet te komen. Wanneer dit ten koste gaat van je eigen energiehuishouding is het echt beter om af en toe ‘nee’ te zeggen.

 

12.  Trek af en toe de stekker uit en let op je voeding.

Plan de tijd die je voor jezelf hebt zodat je daar weer helemaal kan opladen. Het kan helpen om een vaste dag te hebben waarin je even helemaal tot jezelf komt en de stekker er even letterlijk uittrekt van bijvoorbeeld de telefoon. Om je energie te sparen voor dingen die belangrijk zijn voor je, is het een goed idee om je bezoeken goed te ‘timen’. Mik op een rustig moment in de sportschool, een verjaardag of op de markt .Als je goed in je energie staat dan kun je meer hebben. Door goed voor jezelf te zorgen, door bijvoorbeeld op tijd naar bed te gaan en goed te eten kun je je energie maximaliseren. Je eet best evenwichtige maaltijden en gezonde snacks op regelmatige tijdstippen. Eet zoveel mogelijk fruit en groenten en breng dit in evenwicht met koolhydraten, proteïnen en sommige vetten. Natuurlijke suikers zijn het best – probeer verwerkt voedsel of kunstmatige suikers en additieven te vermijden. Als je een gebrek hebt aan vitamines of mineralen, is het ok om supplementen te nemen, maar de voorkeur zou altijd moeten uitgaan naar natuurlijke bronnen, indien mogelijk. Volgens David Wolfe kunnen we beter wegblijven bij suiker, alcohol, brood en zuivel om onze energie op peil te houden. Experimenteer welk dieet voor jou het beste werkt.

 

 

Contact

Paul Gheskiere Peter Benoitlaan 13
8530 Harelbeke



056 71 53 16
0496 21 76 01
Je kan ook je afspraak online boeken 24u/24 u of met een app op je smartphone (zie pagina contact voor de nodige links)


MONDMASKER VERPLICHT


paul.gheskiere@psycholoog.be